Tuesday, January 31, 2012

Februari Muncul Kembali

Hari ini saya membelek FB. Meneliti komen rakan-rakan dan menyemak status mereka. Ada yang menukilkan lirik Februari:

"Gurindam dan irama
Tidak lagi ku hiraukan
Setelah api cinta terpadam
Apa yang tinggal kini
Hanya sisa kesal kelmarin
Menjadi simfoni mendayu
Pada setiap malam minggu

Setahun sudah berlalu
Februari muncul kembali
Dengan kehangatan semalam
Tanpa ku sedari

Ku petik mawar merah
Ku tulis sekuntum puisi
Tapi sayang pada siapa kan ku beri

Kesepian memaksa
Ku lihat wajah di cermin
Terpandang aprut di muka ku
Bekas cinta yang lama
Apakah tidakkan hilang
Kesan cinta yang terus mendatang
Bermain di jiwa ini".




Hadiah hari jadi daripada Hassiba, Hassina dan Hannan.







Februari datang lagi. Awal-awal saya menerima sms daripada Shahida mengucapkan Selamat Hari Lahir kepada saya. Tidak ramai yang tahu hari lahir saya yang sebenarnya. Orang yang pertama tahu ialah emak sayalah. Kedua adalah emak saudara saya Siti Aishah. Yang ketiga adalah isteri saya. tetapi dia pun tidak berapa yakin dengan tarikh ini. Selalu konfius, sama seperti tarikh perkahwinan kami juga. Saya mempunyai beberapa tarikh lahir. 1 Februari iaitu tarikh sebenar. 3 Februari tarikh pendaftaran rasmi dalam sijil lahir. 19 Muharram 1395 kalau dalam Tahun Islamnya.

Begitu juga ulang tahun perkahwinan kami. Dalam sijil nikah dinyatakan 23 Januari. Tetapi kenduri kahwinnya adalah pada 10 Februari. Kalau ikut Tahun Islam pula, hari kenduri kahwin itu adalah pada hari raya kedua. Tetapi best juga mempunyai banyak tarikh ni. Sekiranya saya terlupa dan isteri marah-marah kerana saya sering lupa tarikh, saya beritahu dia tarikh yang satu lagi. Memang saya bab-bab ulang tahun ini saya gagal sedikit. Sukar untuk hendak ingatkan apa-apa tarikh pun. Rancangan TV pun saya jarang ingat. Walau anak saya sekarang suka menonton cerita monyet cina, saya tidak pernah tahu cerita itu hari apa dan selalu lupa. Cuma semasa di Jordan dulu, saya selalu ingat satu cerita yang ditonton bersama Bed BOMBA, Fuad, Wahid dan angkatan-angkatan lain. Cerita itu tidak lain dan tidak bukan adalah Dream On (كما بالأفلام) pada hari Syisyi di TV Israel 1. Saya fikir ramai yang ingat cerita ini. Selain itu, memang saya lupa. Allah tidak mengurniakan ingatan yang kuat kepada saya berkenaan tarikh dan hari ini. Ingatan saya hanya boleh dipercayai kalau dalam bab tempat dan peta. Saya boleh ingat tempat walau saya hanya pernah pergi ke tempat itu dalam mimpi. Sungguh!




















Kad Hari Jadi daripada Hassiba dan Hassina


Saya mengucapkan syukurlah kepada Mark Zuckerberg kerana mencipta aplikasi tarikh hari jadi dalam Facebook. Dari situ saya tahu hari lahir kawan-kawan dan mengucapkan selamat hari lahir kepada mereka. Setakat mengucapkan hari lahir apalah yang ada. Mungkinlah dapat meningkatkan penghargaan kepada individu. Namun kesannya cukup besar. Saya akui itu. Murid-murid saya boleh dijinakkan selepas diberi penghargaan dengan menghembus lilin dan memotong kek bersama mereka. Cuma seorang sahaja yang tidak berubah walau diberi kek, menghembus lilin dan menyuap kek dalam mulutnya. Hanya kerana sekepal pulut, dia bermusuh dengan saya sehingga kini. tapi dia bukan muridlah. Hanya yang mengerti dan menyaksi sahaja memahami tragedi pulut kuning ini. Yang menyejukkan hati saya apabila rakan-rakan memberitahu bukan tragedi pulut sahaja yang mencipta permusuhan, tetapi tragedi capati, tragedi tepung goreng, tragedi lemang dan perkara-perkara yang kecil-kecil pun boleh memarakkan api permusuhan. Saya berdoa semoga saya boleh berubahlah. Susahlah kalau saya menyangka saya sahaja yang betul dan orang lain salah belaka. Kalau yang cemerlang hanya seorang daripada lima, apa lagi yang hendak dibanggakan.

Sempena Februari ini juga, saya ingat kembali cerita Mustafa. Mustafa yang dihalau dan dicerai talak tiga oleh isterinya. Ramai yang ketawa dengan cerita saya itu. Mana mungkin suami dicerai oleh isteri. Dalam Islam mana mungkin berlaku. Melanggar fitrah dan juga hukum. Namun perkara itulah yang terjadi. Isteri menghalau suami dengan taburan garam benar-benar berlaku. Berlaku pula kepada orang-orang sekeliling kita. Juga kisah-kisah shahwat habis madu sepah dibuang. Apabila berkahwin hanya untuk bershahwat sahaja, sesudah bersiput babi, maka ditinggalkan begitu sahaja tanpa ada tanggung jawab apa-apa. Memang kalau hendak difikir, pendek umur dan semakin botak kepala yang sememangnya sudah jarang rambutnya ini.

Tahun ini saya menolak pelawaan untuk mengajar di masjid, berceramah sana sini. Ceramah sana sini pun, bukan siapa hendak dengar pun. Setakat melopong dan kemudian tidak ada apa-apa tindakan, saya hanya boleh mengira duit dalam sampul sahajalah. Kesannya tidak ke mana. Justeru, saya mengatur program membuat program berterusan bersama SMK Jalan Bukit, Kajang, SMK Dato' Abu Bakar Baginda dan SAM Bandar Baru Salak Tinggi. Kira jadual saya penuhlah setiap Sabtu. Biarlah saya tidak rehat kerana rehat hanya membuat saya rasa ajal semakin cepat dan laju. Target saya memang gila dan tidak logik langsung. Bahasa Arab di SMK Jalan Bukit dan SMK Dato' Abu Bakar Baginda 100% A. Dan di SAMBBST pula saya target 150 orang A daripada 173 murid. 20 mendapat B dan 3 mendapat C. Saya mencabar diri saya supaya mencapai target ini. Insya Allah dengan bantuan Ustaz Zaki di Jalan Bukit, Ustaz Sakinah di Dato' Abu Bakar Baginda dan Ustaz Jamriah dan Ustazah Mahfuzah di SAM BBST, kami boleh buktikan bahawa Bahasa Arab seronok dan mudah dipelajari.

Bukan mudah untuk menukar pemikiran kita. Pemikiran qanaah tidak tentu pasal merupakan faktor penghalang kepada kejayaan. Saya pernah bertanya Ustaz Zul dari SBPI Gopeng tentang prestasi Bahasa Arab di sekolah beliau. Beliau menjawab: Teruk! Saya bertanya: Teruk bagaimana? Dia menjawab: Teruk kerana hanya 70% murid mendapat A. Saya juga pernah bertanya kepada rakan-rakan yang qanaah mereka setinggi Gunung Kinabalu. Bagaimana prestasi Bahasa Arab di sekolah anta? Beliau menjawab: Alhamdulillah. Tahun ini hanya 34 murid yang gagal. Sebelum itu? Sebelum itu 75. Nah! bagi saya 75 innalillah, 34 pun innalillah. Kita melihat sesuatu dengan perspektif berbeza walau data dan kisahnya sama. Seperti bertanya kepada sang suami: Berapa kali encik mengadakan hubungan seks dalam seminggu. jawapannya: Oh! Jarang sekali. Yalah jarang. Berapa kali. 3 kali. Apabila ditanya kepada isterinya pula: Berapa kali puan mengadakan hubungan seks dengan suami? Jawabnya: Amat kerap sehingga tidak terlayan. Kadang-kadang saya amat letih tetapi dia tetap mahukan. Saya hendak tanya puan berapa kali. Tiga kali jawabnya. Kita perlu berbincang untuk meletakkan sasaran kita agar kita dapat mencipta kejayaan dengan mengubah persepsi serta mempunyai pemikiran cemerlang.

Terdapat juga rakan-rakan yang mengatakan bahawa murid mereka bukanlah 5A untuk mendapat lurus A dalam PMR. Hasil pemerhatian saya di SAM Hishamuddin mendapati bahawa terdapat 9 murid mendapat 9A walaupun keputusan UPSR mereka hanya 3A. Terdapat 3 murid yang mendapat 9A walau UPSR mereka hanya 1A dan 2A. Ini menunjukkan bahawa belakang parang kalau diasah lagikan tajam. 5A atau berapa A pun boelh dibentuk untuk mendapat Lurus A sekiranya kita sedia belajar dan tahu selok-belok sepak terajangnya.

Tahun ini saya berazam untuk menerbitkan beberapa karya walau karya-karya sebelum ini tidak menjadikan saya kaya pun. Dipusing dan diberi alasan macam-macam oleh penerbit merupakan sebahagian asam garam hidup ini. Saya memakai falsafah saduran "Saya Menulis, Justeru Saya Hidup". Keseronokan diri dan penghargaan diri terasa apabila melihat nama kita terpampang di kedai buku Kinokuniya, MPH dan gedung-gedung kitabkhaneh. Cuba tanya Ustaz Yazid, apa perasaan dia selepas menerbitkan novel. Tentunya dia bangga lebih-pebih lagi boleh bergambar dengan gadis-gadis jelita yang cuba berdamping dengan penulis terkenal sepertinya.

1 comment: