Wednesday, November 4, 2015

Janji

Ketika aku berkata "Aku cinta padamu",
Aku tahu bahawa mereka akan menyimpan syak wasangka padaku,
Mereka akan menikamku dengan tombak beracun,
Gambarku akan diletak di tiap dinding bangunan sebagai penjenayah yang dikehendaki,
Cap jari tanganku akan diedar di seluruh balai polis,
Sesiapa yang dapat menangkapku akan diberi ganjaran besar,
Atau membawa kepalaku untuk digantung dan dipamer di pintu kota.
Ketika aku menulis namamu,
Di dinding Facebookku,
Aku tahu bahawa orang-orang buta huruf akan bangun memberontak melawanku,
Semua alim ulama, ahli politik, cendekiawan akan bangun berhujah membantah,
Para penganggur yang mengutip botol dan tin minuman akan mencebik mulut melihatku,
Memandang jijik terhadapku.

Aku berjanji akan terus menyintaimu,
Menjadikanmu permaisuri hidupku,
Walau Abu Bakar al-Baghdadi akan mengebom rumahku,
Kerana aku tahu sekawan merpati akan mengisytiharkan revolusi,
Mempertahankan cintaku.

No comments:

Post a Comment