Wednesday, November 4, 2015

Pesanan Buat Si Kecil

Si kecilku,
Aku sedar kaubimbang untuk menunggang kuda gila bersamaku,
Takut dikecam, ditohmah, dilabel sebagai Jebon, Pengkhianat, Pemecahbelah keluarga dan umat,
Si kecilku,
Sekiranya mereka bertanya siapa diriku suatu hari nanti,
Usahlah kau berfikir panjang,
Take it easy,
Katakan sahaja kepada mereka: Aku juga mencintainya. Aku amat menyintainya.
Si kecilku!
Sekiranya mereka menyalahkanmu yang memilih diriku untuk kau luahkan cintamu,
Kenapa kau memotong rambutmu yang seakan sutera itu,
Kenapa kau memecahkan botol perfume selepas kaubeli dan miliki,
Kenapa cintamu seperti musim sejuk,
Gelap, dingin dan beku,
Katakan kepada mereka: Aku memotong rambutku kerana dia suka rambutku pendek.
Si kecilku!
Ketika kita menari,
Selepas meneguk segelas Champagne berperisa Ketum,
Orang pasti menyangka bahawa seekor rama-rama hinggap di bahuku,
Menarilah dengan perlahan sambil mengepak sayapmu,
Ucaplah "Aku cinta padamu",
Hembuslah dengan perlahan sambil nafasmu yang panas membakar cuping telingaku.

No comments:

Post a Comment