Wednesday, November 4, 2015

Siasatan

Selepas aku berkata: Aku cinta padamu, aku dikunjungi oleh mata-mata gelap,
Mereka membawaku ke balai polis untuk menyiasatku,
Konon aku hendak menumbangkan kerajaan,
Aku membawa ajaran sesat yang bertentangan dengan mazhab rasmi negara,
Aku hendak dirikan sebuah negara yang hutannya lebih hijau dari segala daun yang ada,
Limau di negeriku lebih oren dari limau Sunkist yang diimport dari Australia,
Lautan dan sungainya lebih biru daripada lautan dan sungai yang sedang mengalir,
Kanak-kanak sekolah boleh membawa telefon pintar ke sekolah,
Aku ingin mengharamkan parti politik yang menyemai kebencian dan membawa perpecahan,
Aku ingin membahagikan derma kepada rakyat miskin,
Ketika aku berkata aku cinta kepadamu,
Aku ingin menjadi raja yang akan membina rumah kepada anak-anak kecil yang tidak berbapa dan beribu,
Membina sekolah khusus kepada murid-murid yang sukar membaca,
Lalu aku akan ajar kepada mereka kalimat cinta,
Aku kuberikan arak kepada si miskin yang tidak pernah merasai nikmat manisnya gula.

No comments:

Post a Comment